#4: Mijn favoriete albums van het moment

JAA het is weer zondag dus dat betekend dat ik mijn favoriete albums met jullie bespreek. Het is op dit moment ongelofelijk koud in Nederland en voor mij is dat altijd het moment dat er albums opstaan die toch elke keer net wat warmte met zich meebrengen of juist het gevoel beschrijven van een druilige zondagmiddag. Ook deze week heb ik weer een mix gemaakt van albums die ik prachtig vind en heel graag met jullie deel. Het gaat hier om 4 platen.

1. Beta Radio – Colony Of Bees

Beta Radio is een band uit North Carolina, Amerika. Ze maken een mix van folk, americana en indie. Ze bestaan uit 2 bandleden en alles is zelf opgenomen in het huis van een van de bandleden. Nadat verschillende songs van Beta Radio in een populaire tv-show in Amerika op tv kwam, vergaarde ze wat bekendheid in de US.
Nu is er dus het prachtige Colony Of Bees en dat was de eerste keer dat ik aanraking kwam met deze band. Ik vind het een prachtig album waarbij je wegdroomt als je in de trein zit naar huis en dan door het raam kijkende met deze muziek op, ik hou ervan. De liedjes zijn sterk, sommige zijn ongelofelijk catchy en je hoort duidelijk de invloeden van folk, americana en zelfs een beetje pop. Ik denk dat het live nog sterker staat maar op de cd is het al prachtig. Eentje voor de eindlijstjes.

2. Gabriel Rios – This Marauder’s Midnight

Kennen jullie hem nog? Gabriel Rios werd ineens op de kaart gezet door een Appelsientje reclame met het nog steeds meest bekende liedje van hem: Broad Dayight. Maar deze man is veel meer dan dat. Hij is ten eerste een geniale muzikant die erg mooi liedjes kan maken. Na zijn 2e album: The Dangerous Return werd het even rustig rondom Rios. Maar toen vertrok Rios naar Amerika en ging wonen in New York. Daar werkte die aan dit nieuwe album, dat alleen maar hij en zijn gitaar is. Daarnaast maakt hij gebruik van strijkers en wat percussie. Het resultaat is verbluffend. Hij creëert een soort wereld om zijn liedjes heen die erg mooi zijn. Vooral de singles Gold & Police Sounds zijn prachtig. Toen ik dit album opzette was ik thuis alleen op me kamer bezig voor school en er gebeurde iets toen ik hem aanzette kwam er een soort vlaag van hypnose en je wilt luisteren. Een hele mooie plaat voor de donkere winterdagen.

3. High Highs – Open Season

High Highs is een band uit Sidney, Australië. Deze plaat is eigenlijk al een tijdje uit maar viel me in de afgelopen weken pas op, hoe goed deze plaat is. High Highs is in Australie een razend populaire band. Ze tourde al o.a. met Vampire Weekend, Empire Of The Sun, Stars en Sky Ferreira. De nummers van het album werden ook veelal gebruikt in reclames van o.a. Amazon en een bier merk in Australië. Ze werden door The Gaurdian gebombardeerd tot New Band Of The Day en de single ‘’Open Season’’ was te horen in de populaire film ‘’Pitch Perfect’’. Bij dit album droom ik weg, het geeft je toch een heerlijk warm gevoel van binnen als je dit luistert. De perfecte soundtrack voor een zonnige winterdag, ik zeg luisteren!

4. Curtis Harding – Soulpower

Ik had hem al gebombardeerd tot talent van de week maar toch wil ik het nog maar even extra zeggen. Zijn plaat Soul Power is een prachtige plaat voor de soulliefhebber. Het is nieuw, het is rauw en het is steengoed. Je hoort de invloeden van vroeger door alles heen en de prachtige stem van Curtis knalt. Echt een aanrader voor liefhebbers van soul. Meer kan ik er niet over vertellen, het is gewoon een beleving om de plaat te luisteren en het over je heen laten komen.

~Just Luuk~

Leave a Reply

