#8 My favorite new music & news

Een nieuwe maand en met de lente (wat het stiekem al wel een beetje is) en zomer in aantocht dacht ik bij mijzelf, ik ga weer bloggen! En hier ben ik weer :). De wereld die muziek heet staat nooit stil en ook ik heb niet stilgezeten met het luisteren van de nieuwste nummers en talenten. Dit wil ik dus al te graag met jullie delen en even het meest opvallende nieuws even met jullie doornemen.

Mumford And Sons zijn terug!

Sinds vorige week weten we het. Misschien wel een van de grootste folkbands van dit moment kondigt zijn langverwachte 3e album aan genaamd: Wilder Mind. Na een jaar niks uitgebracht te hebben, op de solo dingentjes van zanger Marcus Mumford na, wordt er a.s maandag het nieuwste liedje van de band online gezet! Het album komt begin Mei uit.
Naast het album is er ook een show aangekondigd op 4 Juli in het Goffertpark in Nijmegen, de kaart verkoop reeds gestart en voor de festivalliefhebbers zullen ze ook Rock Werchter aan doen.

In de afgelopen tijd zijn er veel nieuwe nummers uitgebracht en ik heb voor jullie mijn favoriete nummers op een rijtje gezet:

1. The Dubarrys – Undress your Soul

Het mooie aan youtube is dat je uren lang kan zoeken naar nieuwe muziek en artiesten. Zoek op een willekeurige artiest en je bent een paar uur zoet met nieuwe muziek. Zo kwam deze band ook op mijn muzikale pad terecht en ik werd verslaafd aan dit prachtige liedje. The Dubarrys komen uit Brighton in de UK en maken atmosferische indie rock. In Oktober 2014 kwam de debuut EP uit en van dat moment ging het hard met deze jongens. Zo stonden ze op het befaamde Isle Of Wright festival en werd hun concert in Spanje uitgeroepen tot beste concert van dat jaar. In 2015 staat er een debuutplaat gepland en ik kijk uit naar die plaat. Het liedje Undress your Soul begint heel rustig en bouwt zich op naar een prachtig stuk muziek met de warme stem van Alex, de zanger van de band.

2.  Delta Rae – Chasing Twisters

Soms heb je van de nummers die je na 1x luisteren, nog 10x achter elkaar wilt luisteren. Nou Chasing Twisters is zo’n nummer. De opbouw van dit nummer maakt het nummer als een explosie van geluid en daarnaast de catchyness van deze band is om van te smullen. Delta Rae is een Amerikaanse folk band die gevestigd is in North Carolina. Ooit begonnen als een 4 mans band maar uitgelopen tot een 6 mans sterke band. Ze leerde elkaar kennen tijdens studie en sindsdien timmeren ze aardig op weg met deze fantastische muziek. Mijn eerste kennismaking met Delta Rae was het debuutalbum wat ze in 2012 maakte: Carry The Fire. Op dit album staan de nummers die de band het beste omschrijven: stampvoetende, country/folk, catchy en geweldige samenzang van de 3 zangeressen en zangers. In April zal het 2e album verschijnen met o.a Chasing Twisters.

3. Andreas Moe – Step Down From It

In het verleden kwamen er al veel goeie singer-songwriters uit de Scandinavische landen. Ook Andreas Moe is er zo’n eentje. En niet de minste naar mijn mening. Andreas begon zijn zangcarriere al op jonge leeftijd met het schrijven van nummers. Zijn grote voorbeelden zijn o.a Jeff Buckley, Stevie Ray Vaughan en Michael Jackson. Toen die gevraagd werd om voor Avicii een nummer in te zingen kon hij geen nee zeggen. Zo zingt hij ook een nummertje mee op het album van onze Nederlandse Hardwell. Begin dit jaar had hij een hitje met Ocean, die uitgebreid gedraaid werd op 3FM. Nu is hij terug met het meest heerlijke lente nummertje van 2015: Step Down From It. Een vrolijke folky nummer die makkelijk mee te zingen is. Het gaat over een meisje waarop die verliefd werd. Ik wil hem zelfs vergelijken met Riptide van Vance Joy van afgelopen zomer. Nou wat dat nummer deed, dat kan Andreas Moe ook wel bereiken!

Ps. Zijn cover van Say Something is wonderschoon.

4. The Brahms – She Moves

In Nederland loopt er ontzettend veel muzikaal talent rond. Ik heb gezeten op de Herman Brood Academie en ook daar kwam ik veel talenten tegen die nu doorgebroken zijn. Neem o.a Mister And Mississippi, Rondé, Emil Landman en zo kan ik nog wel even doorgaan. Wat mij betreft kan de Utrechtse band The Brahms hier ook aan toegevoegd worden. Wonnen al de Utrechtse Popprijs en stonden in voorprogramma’s en naprogramma’s van bands als The Kooks en Ok Go. Een prestatie als je het mij vraagt. Afgelopen week werd ook nog eens hun debuut EP gedropt genaamd Meraki. Daarop staan de afrikaanse ritmes en springerige indie die The Brahms maken. De Nederlandse Vampire Weekend?

5.  Jack Savoretti – Tie Me Down

Ik kwam voor het eerst in aanraking met de muziek van Jack Savoretti tijdens een concert van Jake Bugg in Tivoli. Daar speelde hij in het voorprogramma en deed dit misschien achteraf wel beter dan Jake Bugg zelf. Hij bleef hangen met zijn karaterstieke stem, te omschrijven als: Een oude kerel in het lichaam van deze jongeman. Een rasp op zijn stem die ontzettend lekker is. Ook in Tie Me Down maakt hij goed gebruik van dit rauwe randje. Ik kan er erg van genieten. Tie me Down staat op zijn album Written in Scars die uitkwam afgelopen maand.

6. Echosmith – Bright

Echosmith kennen de meeste vooral van Cool Kids, die het erg goed deed op de radio. Ik ken Echosmith vooral van het ijzersterke debuutalbum Taking Changes. Daarop staan springerige indiepop nummers zoals Cool Kids, Come Together en ook Bright. Voor mij is Bright het lenteliedje waarop we zaten te wachten. Wanneer zangeres Sydney Sierota begint te zingen breekt de hemel open, komt er een zonnetje door en iedereen word ineens verliefd op elkaar. Een vrolijk nummer die blijft hangen en wanneer je een klote dag gehad hebt, opvrolijkt. 2015 wordt het jaar van Echosmith wat mij betreft.

Luister ze! Of niet?

~ Just Luuk ~

Leave a Reply

