#9 Artist of The Week: Jack Savoretti

Deze week ben ik gevallen voor een singer-songwriter met misschien wel een van de mooiste rauwe stemmen die ik ken. Soms raak je in de ban van een artiest, van zijn wonderschone liedjes die je de hele dag door zingt. Van de mooie teksten, die je als je in bed ligt tot je in laat werken en dan even moet slikken omdat het misschien toch wel erg dichtbij komt. Jack Savoretti is zo’n artiest die je bij de lurven pakt en je voor de komende tijd niet meer loslaat totdat je het album hebt grijsgedraaid. Mijn eerste kennismaking met Jack Savoretti was precies 2 jaar geleden in Tivoli Oudegracht. Ik ging daar heen voor Jake Bugg. Jake Bugg was helemaal hot op dat moment en was een enorme hype om deze knul. Toen snapte ik waarom, maar als ik er nu over na denk dan zeg ik van *gaap*. Maargoed terug naar Jack. Jack stond op dat moment in het voorprogramma van Jake Bugg en ik als bezoeker voor Jake Bugg kende hem niet. Tot dat hij zijn mond open trok en de haren rechtovereind gingen staan. Hij pakte mij op Dylan achtige wijze in: een scheurende stem met goeie liedjes. Ik als Bob Dylan fan vond het dus wel erg fijn. Helaas speelde hij maar 30 minuutjes en was toen weer weg. Aan het einde van de avond kwam ik tot de conclusie dat Jack Savorretti mij meer had gepakt dan Mister Bugg himself.

Maar wie is deze Jack Savoretti nou eigenlijk?

Als tiener deed Jack niet anders dan gedichten schrijven en lezen van gedichten. Als je Jack zocht zat hij onder een appelboom met zijn notitieboekje te dichten. Voor hem een manier om te communiceren met de wereld. Toe hij erachter kwam dat mensen het mooi vonden als hij zong en de gedichten zong, was er een brug geslagen en begon hij zelf muziek te schrijven. Op 9 oktober 2006 bracht Jack zijn allereerste single uit genaamd Without. Deze single kwam binnen in de UK Chart en was een klein succesje voor de nog jonge Jack Savoretti. Toen werd hij gespot door Corrrine Bailey Rae, weet je wel van Like A Star. Zij vroeg Jack mee op Europese tour als support act. Ondertussen was het eerste album: Between the Minds uitgeroepen tot Album van de week bij BBC2 radio. Voor de nog wat onbekende Singer-songwriters zijn Amerikaanse series een goudbron. Wanneer een nummer gedraaid word in een serie, levert dit toch altijd een hoop nieuwe fans op. Ook bij Jack gebeurde dit. Na Corrine Bailey Rae toerde hij samen met Gavin deGraw door Europa. Het echte doorbreek jaar van Jack was in 2012. Hij bracht zijn inmiddels al 3e album uit: Before The Storm. Met dit album toerde hij solo langs de vele zalen in Europa en toerde hij met Jake Bugg zoals bovengenoemde. Take Me Home werd een bescheiden hit in de UK en zijn album deed het goed in de singer-songwriter wereld van de UK en Europa. Dit te bedenken dat hij in 2010 bijna de hangdoek in de ring wou gooien omdat hij het wereldje spuugzat was. Toch vond hij godzijdank zijn liefde voor de muziek terug en maakte dit prachtige album. Op 3 februari 2015 kwam dan het langverwachte 4e album van Jack uit bij een groot label en dit album gaat Jack hopelijk nog een stapje verder zetten dan hij al deed bij Before The Storm. Het album bevat invloeden van Bob Dylan, Crosby, Still, Nash and Young, The Eagles maar ook het Italiaanse temperament hoor je er in terug. Met nummers als Tie Me Down, Home, Written in Scars en The Hunter maakt dit album een geweldig album die mij nu al een week in de ban houdt. Geniet ervan!

~ Just Luuk ~

Leave a Reply

