#28 Het-midden-in-de-week-liedje

2016boniver-article_x4

Het midden-in-de-week-liedje is een liedje die jou week doormidden zaagt. Dit kan zijn dat het een heel opbeurend liedje is die je doet dansen door de kamer of van het balkon naar iedereen wil schreeuwen hoe mooi het nummer wel niet is. Toch kan het ook een rustig nummer zijn die jou even doet beseffen hoe fijn het allemaal wel is en dit kan luisteren met een theetje in je hand en genieten van de minuten die het nummer heeft. Deze week zet ik zoals ik al eerder gedaan heb een album in de spotlight en niet zomaar een album maar het 3e prachtige album van een van mijn favoriete artiesten namelijk Bon Iver.

Ergens in een zonnige zomerdag in Augustus was daar ineens het nieuws waar mijn hart een sprongetje maakte van plezier, van vreugde en vooral van nieuwsgierigheid. Bon Iver heeft een album aangekondigd. Na 5 jaar niks gedaan te hebben met Bon Iver en bezig zijn geweest met andere projecten kwam er het nieuws waar menig fan even zijn handen naar de lucht bracht om te bidden dat het album goed zou worden.

Afgelopen vrijdag was het dan eindelijk zover. Het album waar ik met smart op aan het wachten was is dan eindelijk uitgekomen. Een album waar je als Bon Iver fan jaren op heb moeten wachten. 22, A Million werd gedropt. En zoals je kan verwachten bij een Bon Iver album is het nooit hetzelfde. For Emma, Forever Ago was folky op en top, Bon Iver-Bon Iver was een album om bij weg te dromen en aan de hoeveelheid van de muzikanten en instrumenten kon je horen hoe muzikaal Justin Vernon nou eigen was. Een genie naar mijn mening. Ook op 22, A Million laat Justin Vernon zijn genialiteit horen. Elk nummer is zoals een schilderij, elke keer wanneer je er naar kijkt ontdek je nieuwe dingen. Zo is het ook met de muziek van Bon Iver. Ik had al een grote liefde voor zijn muziek maar na dit album al helemaal. Je hoort de invloeden die hij heeft opgedaan in de afgelopen jaren en de liedjes gaan veel dieper dan ooit. Kanye West hoor je zeker terug in zijn muziek, wat ik persoonlijk jammer vind maar wel op een manier dat alleen Justin Vernon kan. 22, A Million is zo´n album waar je naar mijn idee al zijn muzikale ervaring in verwerkt zijn. Zijn aanraking met roem heeft hem deze liedjes doen schrijven. Gruwel voor die roem ergens een beetje. Als 22, A Million een schilderij zou zijn dan was het Het Melkmeisje van Vermeer. Zo prachtig. De muziek op dit album doen je verbijsteren, laten je geschokt achter na de eerste luisterbeurt. Maar uiteindelijk je hart doet smelten. Ik denk dat je alleen maar kan luisteren naar Bon Iver en dat mijn liefde voor hem alleen maar meer aangewakkerd is.

 

 

 

Leave a Reply

