#33 My Favorite New Music

Zondag een dag dat je het liefst je rust pakt en een dag dat je het liefst met een dikke deken om je heen op de bank zit. Vooral een dag om niks te doen. En wat fijn is het dan dat er weer nieuwe muziek voor je klaarstaat in deze herfstachtige dagen. Mijn opleiding is fantastisch maar af en toe is het ook wel even aanpoten. De afgelopen weken had en heb ik tentamens, vandaar dat het ook eventjes stil was rondom Just Luuk. Met nog 1 tentamen te gaan dacht ik dat er wel weer een blogje uit kon. Dus geniet en vandaag de aandacht aan:

  1. You Me At Six – Give
  2. Leo Stannard – Oceans
  3. Johnossi – Air is Free

1. You Me At Six – Give

youmeat62

De afgelopen jaren heb ik een voorliefde opgebouwd voor deze band. Eigenlijk als er nieuwe muziek uit is van You Me At Six dan ben ik er als de smiezen bij. Afgelopen jaren was het dan ook verdacht stil rondom deze band. Ze hadden een goed album afgeleverd met Cavalier Youth maar dit was in 2014. Een enige tijd terug. Maargoed ik was even bang dat ze van de radar waren verdwenen. Maar toen was er opeens Night People en een aankondiging dat er in Januari een nieuwe plaat aankomt. Op Night People zullen ze waarschijnlijk een ander grootser gelijk gaan neerzetten dan de vorige platen maar toch zal het die energieke powerpop zijn die we gewend zijn van deze band. Give is daarin tegen een rustige knaller van het album en voor mij een reden om weer keihard mee te zingen met You Me At Six. Zo fijn.

Youtubelinkje: You Me At Six – Give

2. Leo Stannard – Oceans

leostannard_1500x1000-1500x1000

Het maken van liedjes die keihard door je huid heen gaan en in je kruipen dan kun je deze taak wel weggeven aan Leo Stannard. Hij geeft je altijd een momentje voor jezelf om na te denken over de woorden die net uit zijn mond zijn gekomen. Afgelopen zomer heb ik hem live mogen zien op festival The Brave en toen maakte die indruk. Een multi instrumentalist die ook zijn gitaar als een drum gebruikt. Het was fantastisch om te zien in zo´n intieme setting. Hij is nu bezig met zijn debuutplaat en Oceans is daar een voorloper op. Oceans gaat over het spijt hebben van iets dat je hebt laten gaan en je daar schuldig over gaat voelen. Vervolgens ga je weer opzoek naar iets nieuws. Soms je al het beste wat je kan hebben maar moeilijk zo gezien wordt. Searching oceans for something better, had it all i didn´t know zingt Leo dan ook.

Leo Stannard – Oceans

3. Johnossi – Air is Free

johnossi

Het is altijd fascinerend om te zien dat een band in hun eigen land al zo enorm is en in de landen eromheen zo´n kleine speler nog is. Tuurlijk breken bands uit de US en UK makkelijker door hier dan bands uit Zweden. Maar deze Johnossi is in Zweden enorm. Platina albums, meerdere grammys al op zak en uitverkochte tours. Maar dat kan allemaal veranderen want met Air is Free hebben ze een wapenfeitje in handen waar je u tegen zegt. Nondeju wat is dit een fijn plaatje zeg! Johnossi ligt muzikaal ergens tussen The Black Keys en Mumford and Sons. Een plaatje die niet zo misstaan op de afspeellijst van menig indiefan of ergens in een reclame van Nike bijvoorbeeld. De boodschap in Air is Free vind ik nog mooier: De wereld is een open plek en doe wat je wilt. Zoek een uitdaging en laat je niet leiden door mensen. Fijne boodschap!

Youtubelinkje: Johnossi – Air is Free

~ Just Luuk ~

 

 

 

 

 

 

Leave a Reply

