#45 My Favorite New Music

 

De eerste my favorite new music van het jaar! Jeej dat mag gevierd worden. Want wat was het een week qua nieuwe releases. Het is echt niet normaal. Alle artiesten die even een jaartje rustig aan deden of een hele tijd weg waren komen terug. Nieuwe talenten staan op en nieuwe favoriete artiesten komen erbij. Helaas hebben deze artiesten het lijstje van vandaag niet gehaald maar de 2 singles van Ed Sheeran zijn benoemingswaardig en de nieuwe single van Rondé is echt fantastisch. Ik als muziekgek lik mijn vingers af bij rond deze tijd. Alsof ik een klein mannetje ben die in de snoepwinkel staat. Maar vandaag de aandacht voor:

  1. Beauvois – Follow Me
  2. Amber Run – Fickle Game
  3. Charl Delemarre – Lichtelijk Verlicht

1.Beauvois – Follow Me

czadycfwgaa11p5

Als ik nu naar de buiten kijk door het raam, zie mijn balkon en zie de het voetbalveldje met de bomen eromheen. Op het voetbalveldje ligt sneeuw en de bomen zijn ook bedekt zijn met een fijn dun laagje. Ik krijg een heel gelukkig gevoel als ik naar buiten kijk. Noem mij een romanticus, stiekem is dat wel een beetje zo. Beauvois beschrijft dit gevoel precies in Follow Me. Ik wordt elke keer weer een beetje verliefd als ik Follow Me luister. Beauvois is het zij project van een Franse producer genaamd Kidswaste. Dit uitstapje was om zijn alternatieve kant te ontdekken. En dat is zeker geslaagd. Follow Me is een prachtig liedje dat begint met een heel lief gitaarstukje en dan komt de zanglijn erbij en dat pakt je. Als je het nummer luistert zal ik vast een pakje zakdoekjes klaarleggen, kaarsjes aansteken en niks anders doen dan zitten en luisteren. Follow Me is het perfecte nummer om even een gebroken hart of iets waar je kut over voelt even te doen vergeten. Tenminste dat lukte bij mij.

2. Amber Run – Fickle Game

amber_run_nicola_collins_11_900_600_s

Donderdag plaatste Amber Run een hele intense video online. Het ging om Fickle Game. Het is inmiddels al de 4e single die ze vrij geven voor het aankomende album For A Moment, I Was Lost. En wat is het fijn. Fickle Game past precies in het rijtje van de rustige liedjes van Amber Run. Een paar jaar geleden zag ik ze in een kerkje in Groningen spelen tijdens Eurosonic/Noorderslag en ik was verkocht. Ik wist dat ze een grote belofte zouden zijn voor de toekomst maar in dat zelfde jaar braken ze niet echt door. Nu hoop ik uit de grond van mijn hart dat ze eindelijk de aandacht krijgen die ze verdienen. Fickle Game is een nummer dat rustig opbouwt met piano en de stem van zanger Joe maar wordt steeds intenser en heftiger en ontpopt zich in een enorm goede indiepoptrack. Wat opvallend is de duidelijke boodschap die vast zit aan dit nummer. Fickle Game gaat over de zelfreflectie van de muziekindustrie. “’Fickle Game’ is about self-reflection in the music industry – how being in a band can, if you let it, stop being spontaneous and easy and instead become overly political and eventually exhaustin”  De industrie is een groot monster die bandjes opslokt en weer net zo makkelijk uitspuugt zingt Joe. Ik kan niet wachten op het album!

Youtubelinkje: Amber Run – Fickle Game

3.Charl Delemarre – Lichtelijk Verlicht

cover_01-cleared3

Ik ben een ontzettend groot liefhebber van de Nederlandse taal. En dan wel in liedjes en muziek. Maar niet het smartlappen gehalte maar meer de liedjes waarin gedicht wordt. Ramses Shaffy, Spinvis en Eefje de Visser als grote inspiratiebronnen voor mij en voor vele andere. Ik ben groot fan van Charl Delemarre. Vanaf het moment dat ik zijn nummer Zonder Jou hoorde was ik om. Prachtige nummers in moerstaal. In 2014 won hij de Grote Prijs van Nederland en sindsdien is het hard gegaan met Charl. Ik zag hem op The Brave vorig jaar spelen vol passie met de liedjes van De Betekenis, zijn EP die hij uitbracht. Nu komt er binnenkort weer eentje aan en ik kijk ernaar uit. Een groot talent die ik zeker in de gaten blijf houden in 2017.

Youtubelinkje: Charl Delemarre – Lichtelijk Verlicht

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Leave a Reply

